• Alexandra Fodor

Operatiunea Monstrul, altfel: Nitramonia – cantar CF prins si readus la viata

Studiu de caz: cum să aduci la viață ceva mort. Cazul este despre cum se poate construi pe scheletul unui fost mare combinat. Studiul e…norocul nostru, că de-o viață asta facem! Și mai norocoși suntem pentru că ce studiem punem în practică și ne iese! Și mai și e că atunci când cineva ne cere ajutorul, norocul se răsfrânge asupra lui!

Dar norocul e un fel de-a spune, pentru că până la urmă e doar știință, muncă, vocație și seriozitate! Niște concepte abstracte pentru unii, din păcate nu puțini, care au reușit prin alte talente să îngroape ce nu era cazul să moară.


Este cazul fostului Combinat Amonil Slobozia, combinat falimentat și lăsat în paragină de ani buni de un renumit investitor și proprietar de club de fotbal, actualmente pușcăriaș. Combinat, combinații, combinatori…și așa începem să-nțelegem cum s-a putut ajunge în situația asta.


Acum, combinatul a intrat sub un nou patronat și se redeschide cu avânt și succes sub brandul Nitramonia.

Cu această ocazie am fost solicitați să încercăm modernizarea cântarului feroviar mecanic existent în zona rampei de încărcare vagoane cu uree, la care s-a adaugat cerința ca acesta să fie adaptat și traficului rutier.


La sosirea pe amplasament am găsit scheletul unui fost cântar feroviar, lăsat de izbeliște, fără șine, fără capace de vizitare.

Cântarul se afla montat într-un tunel, ceea ce a transformat operațiunea de extragere într-o adevărată expediție. A fost nevoie de două macarale, una suport si una liftare.


Structura de rezistență a cântarului, deși în bune condiții, necesita sablare, grunduire și vopsire. Cuva, pe lângă binecunoscutele adaptări pentru electronica Scaleit, a avut nevoie și de curățare și sablare.



Cabina de cântărire a fost demolată, în locul ei fiind montată o cabină din tâmplărie cu geam termopan.


Zona de apropiere a fost turnată, pregătindu-se montarea șinei de cale ferată îngropată la nivelul căii de rulare rutieră.

După instalarea cântarului pe celulele de sarcină, zona mediană a fost ranforsată și pregatită pentru turnare, obținându-se astfel un cântar feroviar ce poate fi tranzitat și de autocamioane.


Cântarul a fost certificat și pus în funcțiune.


“Am prins monstrul. Asta-i tot. De fapt e simplu, în fond nu-i nicio scofală.”

Asa e când, cu viziune, efort și dorință de izbândă, se pot obține mici bijuterii “din bube, mucegaiuri și noroi”, ca să mai cităm un clasic! La urmă, totul pare simplu!

11 afișări0 comentarii